Babysøvn

De første tre måneder af din babys liv, er der en transion mellem livmoderen og den rigtige verden – du kan næsten kalde det et ”4. Trimester”. Dit job er at hjælpe dit barn igennem denne overgang så smertefrit som overhovedet muligt.

I livmoderen var din baby vågen og aktiv om natten, præcis modsat af når du ikke var det. Nu hvor hun ikke længere bor inde i dig, skal du gradvist skifte hende fra en natlig tidsplan, til en normal tidsplan som følger døgnets timer. Dette er en gradvis proces og, som helt ikke sker fra den ene dag til den anden, men du bør starte så snart du kommer hjem fra hospitalet.

Mange mødre falder i den fælde, hvor de lader deres baby selv diktere, præcis hvornår de sover. Det virker meget naturligt og dejligt. Det er vel den rigtige ting at gøre? Lad baby sove, hvis hun gerne vil sove… Nej, det er ikke så smart.

Husk: Din babys hjerne er meget lidt udviklet på dette stadie. Hun reagerer bare på stimuli. Du og din kloge hjerne er nødt til at gøre det tunge arbejde, og guide din baby igennem overgangen til at følge dagtimerne. Alternativet er at du vil ende op med en 8 måneder gammel baby, som vågner op adskillige gange om natten, kræver både mad og legetid – dette vil uden tvivl være hårdt for dig og din partner. Det vil ende med at du bliver nødt til at hyre en søvnkonsulent, som skal kurere din søvn, fordi den er blevet så dårlig (eller ikke, men you get the point).

I den første uge hjemme fra hospitalet, vil din baby sove en masse! Den er ved at komme sig fra fødslen og tilpasse sig den nye verden, med tonsvis af nye indtryk. De har brug for en masse søvn (super!). Sikke et sammentræf, for det har du jo også? Problemet er bare at de vil vågne fra de søde drømme, for at blive fodret hver 2.- 3. time. De har brug for at blive fodret meget de små maver.

Fodring i dagtimerne – Fyld dem op

Det er i dagtimerne at du virkelig skal fokusere på, at fylde baby på med mælk. Startende med den første ammetid når du står op, så skal din baby ammes hver 3. time (som minimum!). Timingen, som begynder når du er færdig med en amning, er meget vigtig om må ikke overskrides med særlig lang tid. Væk dem gerne fra deres søvn (kun om dagen!). Du føler dig måske som en dårlig mor, men dette skal du ikke gøre. Det er meget vigtigt at forhindre baby i at sove i for lang tid om dagen, da det vil forhindre dem i at sove ordentligt om natten.

Efter noget tid (en uge for nogle, adskillige uger for andre), vil du begynde at opdage at baby sover i længere tid, end de 3 timer om natten.. Yes! Dette er den første udsigt for dig, til endelig at komme til at sove nogenlunde normalt igen. Bare rolig, i takt med at spændet bliver længere, vil din mælkeproduktion også tilpasse sig dette. Du kan måske føle lidt ubehag i starten, da brysterne gerne vil af med mælken, men det går hurtigt over. Du kan også selv pumpe det ud, men gør kun dette meget sparsomt.

I takt med at intervallet udvidet, skal du starte med at klynge fodre baby om aftenen. Klynge fodring betyder blot at du giver meget bryst (eller flaske) lige før sengetid. Hvis sengetid er kl 8, skal du fodre baby kl. 6, kl. 7 og måske lige inden i skal sove. Dette vil fylde maven godt op, og dermed går der længere før de sal op og have mad igen. Hvis dette gøres korrekt vil du bemærke, at din egen søvn bliver mere og mere uforstyrret.

Sluteligt: Livet er virkelig op af bakke, når du er nød til at vågne hver 2. til 3. Time, og du ingen længervarende søvnperioder har. Du føler dig som en zombie døgnet rundt. Ikke engang indtagelse af masser koffein kan få dig op i humør. Men når du endelig sover, så føles det som om at englene synger. Det er her du bliver en frisk og overskudsagtig mor – og dette er selvfølgelig målet ☺

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *